Modlitba Chvál

Rozhovor s Mattom Maherom, ktorý vedie zvelebenie a je autorom mnohých známych piesní chvál a zvelebenia

Matt Maher je katolík a vedie v súčasnosti modlitby zvelebenia. Keďže väčšina nekatolíkov pokladá súčasnú modlitbu zvelebenia a katolicizmus za dve nezlučiteľné veci, požiadala som Matta, aby predstavil seba a to, čo robí. 

„Vediem modlitby zvelebenia a som z Mesy v Arizone. Pracujem predovšetkým na plný úväzok vo farnosti. V minulých rokoch som chodieval na turné a cestoval som, ale teraz 20 hodín týždenne slúžim vedením modlitieb zvelebenia a 20 hodín pracujem ako mládežnícky animátor. Vediem biblický krúžok na vysokej škole. Pôsobím v rámci Katolíckej cirkvi, čo veľa ľudí trochu prekvapuje. Cítim radosť z toho, že cez svoju službu chodím viac po svete, cestujem a pracujem s rôznymi ľuďmi a tak sa snažím vykoreniť vžité názory, pretože ľudia ich majú o katolíkoch veľa. Len im dávam najavo, že sa práve povstáva generácia katolíkov, ktorí si vážia dar spásy, ktorý dostali a vidia nevyhnutnosť každodenného vzťahu s Ježišom a idú a rozvíjajú ho.

Rozvíjajú ho aktívne s pomocou Božieho slova a tiež vzťahom k Sviatosti oltárnej. Mám pocit, že Boh sa cezo mňa chce dotknúť ľudí v prvom rade v modlitbe zvelebenia. Myslím, že sa postupne už vyvinul istý formát. Modlitbu zvelebenia vediem každý týždeň. Vždy v nedeľu večer o šiestej hrám v našom kostole svätého Timoteja počas svätej omše a v utorok večer robíme akciu, ktorá sa volá XLT. V podstate je to stretnutie stredoškolákov a vysokoškolákov. Skladá sa z približne 40 minút modlitby zvelebenia, 20 až 25 minútovej prednášky a 25 až 30 minútovej adorácie pred Sviatosťou oltárnou. Bolo skutočne silné pozorovať, ako sa to deje a vidieť, ako tieto rôzne prvky postmodernej kultúry a kresťanstva nie sú v konflikte, ale sa spájajú s niečím tak starobylým a rituálnym ako je adorácia Sviatosti oltárnej.

A fenomenálne bolo vidieť ovocie, ktoré to celé prinieslo. Dnes ráno som sa dozvedel, že som bol pozvaný na jeseň do Atlanty na Národnú konferenciu katolíckej mládeže (NCYC). Je to najväčšia konferencia katolíckej mládeže na svete, alebo aspoň v severnej Amerike. Teda, máme Svetové dni mládeže, ale myslím, že toto je najväčšia riadna konferencia pre stredoškolákov na svete. Ideme viesť  večer zvelebenia XLT v hale, do ktorej sa zmestí 15.000 ľudí a bude to niekedy medzi novembrom a decembrom, a už teraz sa na to veľmi teším. Po celej krajine som urobil kus práce s pastoráciou zvanou Life Teen, čo je program pastorácie mládeže vo farnostiach vytvorený na to, aby pomáhal poskytovať a rozvíjať zdroje pre kňazov, aby sa vedeli priblížiť ku svojim mladým a viesť ich ku Kristovi. Väčšinou som s nimi robil len hudbu. Tiež som pracoval s Františkánskou univerzitou v Steubenville na letných konferenciách mládeže a na niektorých z nich som viedol zvelebenie. Takže toto je to, čo robím. Je toho buď kopa alebo skoro nič.

Taktiež som si všimol, že žatva je veľká, ale robotníkov málo. Faktom je, že práve kvôli existujúcim bariéram medzi denomináciami je v Katolíckej cirkvi tak málo robotníkov. Myslím, že je to Boží krok. Nie je to o mne, ale o jednote; nie len hraní sa na jednotu tým, že len povieme: „Nuž, dovolíme katolíkom prísť a tráviť s nami čas.“ Mám priateľa, ktorý sa volá J. D. Walt a je dekanom v kostole v Asburskom seminári v Kentucky. Je to výnimočný kazateľ, veľký muž, úžasný manžel a milujúci otec. Len tak sme sa zhovárali a on povedal niečo skutočne hlboké. Povedal, že jednota prichádza cez dialóg vo vzťahoch. Pomyslel som si, že je to vážne tak.

Keď som vyrastal, vždy som mal širokú škálu kamarátov z rôznych etnických či náboženských prostredí. Takto som bol svedkom toho, že veľa skutočností bolo skreslených. Veľa ľudí má slabé vedomosti o katolíckej viere. Mnohí bratia a sestry z protestantských tradícií vedia len veci, ktoré počuli od svojho pastora, keď mali 10, 11 alebo keď boli na strednej a vymenujú desať vecí, aby vyvrátili argumenty katolíckych študentov. Je to škoda.

Je to o opätovnom predkladaní dogiem či doktrín, čo by mali katolíci robiť lepšie, no nie ako zoznam pravidiel alebo noriem, ale ako hlbšie vyjadrenie Božej lásky, pre Boha a Božiu lásku k ľudstvu. Nie striedať cesty k Bohu ako v 12 stupňovom programe. O tom to nie je. Je pozoruhodné, že sa ľudia pozerajú na stvorenie a uvedomujú si, ako to všetko Boh použil na svoju oslavu, ale keď sa pozrú na 14 ročné dievča, ktoré povedalo „áno“ a mohlo pritom prísť o život za to, že pred 2000 rokmi otehotnelo mimo manželstva, nectia si ju. Preto si myslím, že sa treba pokúšať nachádzať nové spôsoby dialógu s inými kresťanmi a znovu predstaviť staroveké myšlienky, na ktoré ľudia narážajú, alebo ich musia objavovať a skúmať na vlastnú päsť. Máme dejiny a sme fascinovaní rannou Cirkvou, no ako katolíci nie je našou prvoradou úlohou ju „chrániť“, ale poznať ju a byť s ňou v dialógu. Vždy hovorím, že mám pocit, ako keby sme boli rozmaznané adoptované deti Boha. Máme všetky hračky a ani o tom nevieme.

Preklad  z http://christianmusic.about.com/od/interviewsmz/a/aammaher05int.htm

Viac o Mattovi

http://www.catholicmom.com/maher.htm

Preklad Mária Fileková, úprava P. Rastislav D.

©2013. ALL RIGHTS RESERVED.