VÝPRAVY
ZA MISTÉRIOM
PASCHY
Počas Pôstneho obdobia sa v liturgických
modlitbách viackrát objavila prosba, aby sme sa „nábožnejšie pripravovali na slávenie
veľkonočného tajomstva“, „aby sme s obnoveným srdcom mohli sláviť
veľkonočné tajomstvo“. Slovné spojenie „veľkonočné tajomstvo“ pokladám za dosť
nešťastný preklad, lebo samotné slovo tajomstvo evokuje skôr niečo tajomné,
nepochopiteľné, čo treba odhaliť. No tu sa nejedná o odhaľovanie
čohosi ukrytého, ale o prežívanie tajomstva vo význame mystéria. A slovo
mystérium v kresťanskom význame označuje Božie dielo, ktoré sa dá spoznať
a vidieť očami viery.
Aj samotné spojenie Veľká noc nevystihuje presne podstatu sviatku,
ktorý sme slávili. Išlo totiž o slávenie Paschy, slávenie prechodu – z otroctva
ku slobode, z tmy do svetla, z hriechu k láske...
Oslavujeme predovšetkým prechod Krista zo smrti do života, ktorý nám
priniesol vykúpenie. Oslavujeme však aj vlastnú paschu,
keď sme krstom prešli z otroctva hriechu k slobode Božích detí. A pripomíname
si aj Paschu Izraelitov, našich starších bratov vo viere, ich prechod z egyptského
otroctva do bohatstva zasľúbenej zeme. Napokon sa dívame aj do budúcnosti
a tešíme sa na záverečnú paschu – prechod
vykúpeného ľudstva do novej zasľúbenej zeme, do neba...
A práve na tomto sme postavili návrh na prežívanie
(nielen) Veľkonočného obdobia v našich rodinách. Návrh zrejme ešte nikde
neodskúšaný. Keď som sa totiž pýtal v rodinách svojich známych, ako
prežívajú Veľkonočné obdobie, veru nik nevedel povedať nič osobité. Zrejme pre nás
všetkých je to po Pôstnom období, keď sa nám neustále prízvukuje nutnosť
pokánia, čas akéhosi oddychu. Nuž zmeňme to a hurá na výpravy!
Zmysel výprav
Počas Veľkonočnej vigílie sme videli množstvo symbolov, počuli mnoho
textov, ktoré hovorili o Božom pláne spásy, o dialógu Boha s človekom.
Zmyslom výprav, ktoré možno uskutočniť vo forme kratších či dlhších
výletov, je tento dialóg lepšie sprítomniť a viesť členov rodiny
(spoločenstva) k jeho prehĺbeniu na osobnej i spoločnej rovine.
Zároveň prostredníctvom zážitkov majú výpravy umožniť hlbšie pochopenie
mystéria Paschy.
Krása
Boh začal dialóg s človekom stvorením sveta, kde bolo všetko
krásne. Nuž na tejto výprave sa vyberme na nejaké veľmi pekné miesto
v okolí. Nejaký čas (aspoň pol hodiny) kráčajme potichu a všímajme si
konkrétne „krásy“, ktoré nás oslovujú. Potom rozprúďme rozhovor, kde členovia
rodiny hovoria, čo ich oslovilo. Pritom môžu byť užitočné otázky typu: Čo to v tebe
vyvolalo? Ako vieme, že niečo je krásne?... Rozhovor môžeme ukončiť poukázaním,
že takéto krásne bolo na počiatku celé Božie dielo. A modlitbou 104. Žalmu.
Konkrétnou aplikáciou môže byť napríklad návrh (ideálne by bolo, keby vyšiel z úst
detí), že budeme viac dbať o krásu okolo seba, možno aj tým, že budeme
dbať o poriadok doma a vo váze budú vždy čerstvé kvety.
Hnus
Táto výprava smeruje v kontraste k prvej na veľmi
škaredé miesto. Možno ku smetisku, možno okolo potoka, kde je množstvo
odpadkov. Nezabudnime vziať so sebou nejaké igelitové vrece, nejaké
menšie, ktoré sa dajú odniesť. Keď už je vrece plné, nasleduje rozhovor o tom,
kde sa tá všetka špina vzala. Od toho už nie je ďaleko k téme
hriechu. Čo urobí zlo v našej duši? Aká bola odpoveď človeka na ponuku
Boha milovať nás? Dialóg s Bohom sa hriechom prerušil. Vlastne nie – Boh
to nevzdal. Aj špina v duši sa dá upratať podobne, ako sme my aspoň
trochu pomohli prírode zbieraním odpadkov. Na záver môže byť krátka
spontánna modlitba za odstránenie špiny vo svete – nielen tej
hmotnej, ale hlavne duchovnej.
Tma
Uskutočnenie tejto výpravy veľmi závisí od vekového zloženia
detí. Ak sú malé, možno stačí dohodnúť sa, že jeden večer vôbec nebudeme
používať v byte elektrické svetlo. Nanajvýš jednu sviečku alebo jednu
baterku (jednu preto, aby sme pocítili obmedzenie tmy – bez svetla mnohé
veci nemôžeme robiť). Pre odvážnejších a s väčšími deťmi sa
možno vybrať na niekoľkohodinové túlanie sa nočnou prírodou (bez bateriek!).
Možno stačí vyjsť na polia za dedinou. A pre tých
najhorlivejších odporúčam urobiť si túto výpravu potme v čo najhoršom
počasí – lejak a chlad je ideálny (samozrejme, treba sa dobre obliecť,
lebo nejde o to, aby sme ochoreli). Ani neviem, či potom treba ešte
nejaký rozhovor – zo zážitku by malo byť všetkým jasné, že tma je niečo,
čo nás nesmierne obmedzuje, znemožňuje nám plnohodnotný život. Ako hriech.
Ukazuje, že človek niekedy celý život odmieta ponuku Božej lásky a volí si
život v tme. Spať sa ukladáme v tichosti, uvažujeme nad zlobou
hriechu a nad tým, nakoľko obmedzuje a ohrozuje nás samých.
Svetlo
Čo tak vstať ešte za tmy a vyjsť s celou
rodinou na najvyšší kopec niekde v okolí, aby ste videli východ
slnka? Keď svetlo premáha tmu, všetko sa mení. Objavujú sa veci, predmety,
dostávajú farbu, svet je krajší a radostnejší. Tak je to aj so svetlom
v duši... Človek akoby precitne zo sna a vo chvíli, keď
uverí, keď odpovie na ponuku Božej lásky, vidí seba i svet novými
očami. Vidí a vstupuje až do neba.
Pri východe slnka zaspievame oslavný hymnus (napr. Nech je
zvelebený Pán Boh Izraela alebo nejakú pieseň o svetle). A nezabudnite
vziať so sebou fotoaparát!
Kostol – Cirkev
Keď sme na predošlých výpravách už prežili
rozdiel medzi krásou a špinou, medzi svetlom a tmou, je čas ísť na miesto,
kde sa očisťuje naša duša, kde vstupujeme do duchovného svetla. Do Cirkvi,
teda do kostola. V mnohých jazykoch sa pre Cirkev i kostol
používa jedno slovo (kirche, l’église,
church, kosciol, cerkev...). Túto výpravu odporúčame uskutočniť spolu s inými
rodinami a poprosiť pána farára, aby ju viedol.
Výprava začína pri dverách kostola (Cirkvi).
Nimi sa do kostola vchádza. Akými dverami sa vchádza do Cirkvi?
Dverami viery v Krista. Symbolizuje to svetlo veľkonočnej sviece, od ktorej
by sme si v ideálnom prípade mali vo dverách kostola zapaľovať svoje
sviece. Ďalšia cesta vedie ku krstiteľnici, kde sme prešli zo smrti
do života. Čo vyjadruje tvar krstiteľnice? Aké sú na nej symboly? A tak
postupne prechádzame kostolom, prezrieme si spovednicu (aj tú časť, kde sedí
kňaz) a povieme si niečo o jej význame. Potom sa zastavíme pri bohostánku – aj na modlitbu, aj na to, aby sme si
pozreli symboliku na ňom alebo pri ňom zobrazenú; čo vyjadruje?
Napokon si pozrieme sochy, ktoré sa v kostole nachádzajú, prípadne obrazy,
fresky. Ktorých svätcov zobrazujú? Čo o nich vieme? Aký k nim máme
vzťah osobne i ako farnosť?
Je dobré, ak sa dozvieme aj niečo o dejinách kostola, o dobe,
v ktorej bol postavený (gotika, baroko,
súčasnosť...), o generáciách, ktoré sa v ňom už vystriedali. Veď
nestojíme vo vzduchoprázdne, ale na dedičstve otcov. Zakončíme
spoločnou modlitbou za farnosť a ak je s nami kňaz, aj
požehnaním. Tak sa dennodenne v Cirkvi – v kostole uskutočňuje dialóg
lásky medzi Bohom a človekom.
Mária, svätí
Táto výprava môže viesť na nejaké pútnické
miesto v okolí, no možno stačí len kaplnka niekde v chotári so sochou
niektorého svätca. Tu sa stretávame s tými, ktorí dialóg s Bohom
doviedli k dokonalosti. Prešli z tmy do svetla a Boh ich
obdaroval tak mimoriadne, že dnes sú pre nás vzormi. Aj my môžeme
dosiahnuť podobnú dokonalosť. Čo vieme o dejinách tohto pútnického miesta?
O živote svätca, pred sochou ktorého stojíme? Čo nám hovorí výraz
„spoločenstvo svätých“? Ktorých svätých si zvlášť uctievame v našej
rodine? Prečo?
Ak deti ešte nemajú svojho obľúbeného svätca,
môžeme im o niektorých krátko porozprávať. Väčší môžu dostať za úlohu
nájsť na internete životopisy svätých a pripraviť o nich krátke
prezentácie. Zdobia izby našich detí len plagáty s nejakými idolmi, alebo
sú tam aj obrázky svätých? Rozlišujú deti medzi svätými a dnešnými
„celebritami“?
Výpravu môžeme zakončiť zasvätením sa Panne Márii, kráľovnej všetkých
svätých.
Keď absolvujete týchto šesť výprav, som presvedčený, že ďalšie si už vymyslíte sami. Veď objavovať Boha, viesť s ním dialóg, spoznávať jeho dielo,... je to najnapínavejšie dobrodružstvo, ktoré môžeme zažiť. Len treba vykročiť!
(SMN máj 2007)